5 יתרונות לעבודה עם כלי הנגרות הידניים
אז למה אנחנו עובדים בכלים ידניים בקורס הנגרות?
אם אי פעם חשבתם להתנסות או התנסיתם בנגרות ובבנייה בעץ מלא, אחד הנושאים הראשונים שיעמדו על הפרק הוא כלי העבודה.
כדי לבנות רהיט מעץ מלא אנו זקוקים לכלים שיחתכו וינסרו את העץ, שיעזרו לנו להגיע לפרטים הנכונים, ליצור קונסטרוקציה מדויקת ועמידה, לעבד את העץ ולהביא את הרהיט שלנו אל נקודת הסיום כשהוא בנוי נכון ונראה משכנע.
לכלי הנגרות החשמליים יתרון ברור-הם מקלים על העבודה, עוזרים לנו להגיע לתוצאות מדויקות ומהירות, והעבודה איתם יכולה להיות מאד מרגשת ומהנה. להשתלט על כלי חשמלי מורכב ועוצמתי ולהוציא ממנו תוצאות טובות זו חוויה מאד מספקת.
אנחנו חיים במאה ה 21. אז למה בעצם אנחנו עובדים בכלי נגרות ידניים בקורס הנגרות למתחילים?
הנה 5 סיבות טובות.
כי הבטיחות שלכם היא לפני הכל!
צריך להתחיל מאיפשהו, ואם אתם נגרים מתחילים אין סיבה שהכלי הראשון שיגיע לידיים שלכם יהיה מסור חשמלי.
מסור אנכי (ג'יגסו) הוא כלי נהדר לידיים מיומנות. תחת יד לא מיומנת הוא עשוי לצאת משליטה ולגרום לתוצאה לא מדויקת, אך בעיקר לגרום לכם חלילה לפציעה.
כשאתם מנסרים במסור ידני אתם בשליטה מלאה על הקצב, העוצמה ואופן החיתוך. זה מקום מצוין להתחיל בו.
לאחר שתשלטו שליטה מלאה במסורים הידניים למיניהם, תוכלו להתחיל לעבוד באופן מבוקר על מסורים חשמליים שונים: מסור סרט, מסור פנדל ומסור אנכי.
כי אין תחליף למגע ישיר עם העץ
כשהיד שלכם מנסרת, מעבדת ומלטשת את העץ, אתם הכי קרובים שאפשר לאחד מחומרי הגלם הקדומים ביותר שמקיפים אותנו.
כדי להבין את ההתנהגות של העץ, הסיבים, הכיווניות, ההתנגדות שלו-צריך לעבוד קודם כל בכלים ידניים שיאפשרו לכם להרגיש את חומר הגלם דרך הידיים הגוף, לדעת איך להכפיף אותו לרצונות שלכם וליצור ממנו בביטחון ובחופשיות.
כבוד ויראה למלאכה ולחומר הגלם שעומד מולכם יישמעו אולי תחילה כרעיון מוזר, אך מספר שעות של עבודה בסטודיו שמוקדשות לניסור, עיבוד וליטוש עץ קשה כמו אשור יגרמו לכם לחשוב קצת אחרת על החוויה של עבודה בעץ, ועל מה זה להיות נגר.
למאמץ מדוד, תהליכים איטיים והליכה עקב בצד אגודל יש ערך אמיתי כשאנו באים ללמוד מלאכה מסורתית עתיקת יומין.
כי דברים לא צפויים (וטובים) קורים
דמיינו שאתם עסוקים בבניית רגל לשרפרף או שולחן שאתם בונים. מולכם מונחת קורה של עץ שאותה תצטרכו להפוך לרגל.
שרטטתם את הגיזרה עם עיפרון, ועכשיו אתם צריכים להתחיל ולעבד את העץ.
לו הכלים שהיו בידכם היו מסור חשמלי ומלטשת, הייתם יכולים לבצע את העבודה בקלות רבה ובמהירות (בהנחה שהצורה ששרטטתם מדויקת ושאתם שולטים בכלים כראוי).
אבל מה לגבי דברים לא מתוכננים?
בזמן שאנו מעבדים את העץ עם כלי מסורתי ידני כמו שופין, גורעים חומר ומגיעים לצורה שאנחנו רוצים, אנחנו מרגישים את חומר הגלם והצורה תחת כפות הידיים שלנו.
המשטחים הקמורים והקעורים נוצרים כתוצאה מההתכווננות שלנו וממידת הלחץ שאנו מפעילים.
הרבה צורות חדשות ומסקרנות יכולות להיווצר רק מעצם העובדה שאנחנו מובילים תהליך ידני ואיטי, המאפשר לנו לחשוב, להתנסות, לבחון את התוצאה, לעשות שינויים בדרך ולהיות יצירתיים.
לו היינו עובדים עם ג'יגסו ומלטשת חשמלית, הם היו ללא ספק מבצעים את העבודה מהר יותר, אך לא היינו מתפנים להבחין בשינויים קטנים שקורים בצורה ובעץ עצמו תוך כדי העבודה, ויד המקרה כלל לא הייתה באה לידי ביטוי.
כי לשקט יש ערך
הרעש העדין של הניסור במסור ידני שמפלס את דרכו דרך העץ, דפיקות קלות עם פטיש עץ על מפסלת, רעש נייר הליטוש שמחליק את העץ-כולם הופכים לרעשי רקע מדיטטיביים כשאנחנו עובדים בקורס הנגרות בסטודיו ומאפשרים לנו לשקוע אל תוך העבודה.
למצב התודעתי שלנו יש משמעות רבה במהלך היצירה, והוא זה שיכתיב בסופו של יום את התוצאה. אם אתם מתוחים ודרוכים, לא נינוחים ועובדים בסביבה רועשת-יהיה לכם קשה ליהנות מן התהליך, להתרכז בפעולות השונות שחלקן מאתגרות מאד ולהגיע לתוצאה מדויקת.
נגר מיומן אשר שולט בטכניקות הידניות שליטה מלאה, יכול להעתיק את הלך הרוח של העבודה הידנית גם לסביבה עמוסה בכלים חשמליים רועשים.
בתור נגרים מתחילים תיווכחו לדעת שלשמור על הריכוז, לשלוט בכלים החשמליים, לשמור על הבטיחות ולהצליח בו בזמן ליהנות מן העבודה- זו משימה לא פשוטה שדורשת ניסיון רב.
העבודה הידנית עשויה להיראות סיזיפית במבט ראשון, אבל היא טומנת בחובה יתרונות עצומים.
כי להיות מינימליסט זה כיף
שולחן עבודה קטן, כמה קליבות, מסור ידני, שופין, מפסלת, נייר ליטוש, דבק נגרים ועץ-זה כל מה שתצטרכו כדי לבנות רהיט מעץ מלא ממש כמו נגרים.
במרפסת, בחדרון קטן, בגינה-כל אחת ואחד יכולים להיות נגרים חובבים ולהגיע לתוצאות מרשימות. אחרי קורס הנגרות למתחילים יהיו בידכם הידע הנדרש והטכניקות שיאפשרו לכם ליצור בעץ מלא. כל שעליכם לעשות הוא להתחיל.
בהצלחה!